Välkommen tillbaka till distansundervisning

2020-04-20 08:00 Välkommen tillbaka! Hoppas att ni haft ett bra påsklov trots omständigheterna. Vi fortsätter med distansundervisningen tillsvidare. Folkhälsomyndigheten har rekommenderat Sveriges gymnasieskolor, kommunala vuxenutbildningar, yrkeshögskolor, högskolor och universitet att bedriva fjärr- och distansundervisning. Vägga gymnasieskola gick över till fjärr- och distansundervisningen den 18 mars och beslutet gäller tills vidare. Det är skolhuvudmannen (Karlshamns kommun) som fattade detta beslut.

Det innebär att dina lärare bedriver undervisning, som vanligt, enligt ditt schema men genom fjärr- och/eller distansundervisning. Undervisningen kan ske på olika sätt, oftast med hjälp genom direkt uppkoppling eller uppgifter som ska utföras med självstudier. Dina lärare är anträffbara på lektionstid och kan svara på alla frågor som du har gällande undervisningen, utdelade uppgifter m.m.

Det är av central vikt att du är inloggad och uppkopplad på din dator under lektionstid.

Om en lärare är sjuk och inte kan hålla kontakten eller ge uppgifter till sina elever, kommer skolan att meddela eleverna att läraren är sjuk och lektionen genomförs med hjälp av vår vikariepool.

Vår uppmaning till er elever är att aktivt följa ElevNytt på KORtonline, Vägga gymnasieskolas hemsida och lärarnas instruktioner på det sätt som lärarna har kommit överens med er om, på digitala medier.

Sjukanmälan som vanligt

Om du är sjuk, så ska du eller din vårdnadshavare (om du är omyndig), meddela detta via vår sjukanmälningstelefon 0454-815 02. Detta gäller om du är så sjuk att du inte kan delta i undervisningen.

Lunch

En kommun är inte skyldig att erbjuda/bekosta lunchmåltid för gymnasiet- här skiljer det sig från grundskola/förskola. Varje kommun beslutar själv om sitt ställningstagande och i Karlshamn finns inget beslut om måltidsersättning, mat för avhämtning eller lunchkuponger.

Har du frågor?

Kontakta i första hand din undervisande lärare. Om du har svårt att komma i kontakt med din lärare, kontakta då mentor.

Du har även möjlighet att kontakta din rektor om det är något som inte fungerar »

Har du frågor om dina val inom gymnasieskolan eller om din individuella studieplan? Kontakta då SYV »

Fungerar inte din dator eller någon programvara, kontakta då IT-teknikern »

Har du ett åtgärdsprogram eller behöver du särskilt stöd? Kontakta din specialpedagog »