Skolbibliotek

Väggaskolans bibliotek är ett stort skolbibliotek vars verksamhet primärt är riktad mot Vägga gymnasieskola, Vuxenutbildningen i Karlshamn och SFI.

Biblioteket ligger centralt placerat i skolan och har ett uppdaterat och för ändamålet anpassat utbud av böcker och digitala resurser. Bibliotekarierna som arbetar här heter Petra Johansson och Philip Turner. Biblioteket har generösa öppettider och arbetar i nära samarbete, både strukturerat och spontant, med skolans elever och lärare. Vill du sitta i biblioteket och arbeta eller läsa finns det cirka 70 studieplatser i ljus och trevlig miljö. Här finns även ett tyst studierum och två grupprum. Behöver du låna en dator går det bra att logga in på en av bibliotekets datorer och i tidningshörnan hittar du dagstidningar, tidskrifter och även en hel del DVD-filmer.

Under 2020/2021 slog folkbiblioteken i Ronneby, Karlshamn, Olofström och Sölvesborg ihop sina bibliotekskataloger till en stor Blekingekatalog. Detta innebär att du som låntagare i Karlshamn nu kan låna böcker och annat från ovan nämnda kommuner. Det går även bra att återlämna sina böcker på ett annat bibliotek än i sin hemkommun. För att fortsätta som låntagare måste dock ett nytt användaravtal godkännas. Många har redan gjort detta, men när en elev på gymnasiet fyller 18 måste avtalet godkännas igen då det tidigare bara godkänts av elevens vårdnadshavare. Vill du godkänna med Bank-ID kan du göra det via följande länk. Pappersavtal finns att hämta i skolbiblioteket. Hör av dig vid eventuella frågor!

Läs gärna mer om bibliotekets pedagogiska samarbeten i bibliotekets blogg, eller surfa runt på egen hand för mer information. Sidan är under utveckling. Tveka inte att ta kontakt med någon av bibliotekarierna vid eventuella frågor.