Ung företagsamhet – Årets hållbara företag!

Nu går eleverna vidare till SM i Ung företagsamhet!

William Hultgren, Fabian Lendic, Sebastian Nilsson-Stor, Villiam Olsson och William Persson driver företaget LendicUF. Affärsidén är att samla in gamla datorer, reparera och uppgradera dem för att sedan sälja datorerna vidare. ”Med en grön dator från LendicUF – kan du rädda både miljön och plånboken!”

Här är elevernas beskrivning av företaget LendicUF:

Vi på LendicUF garanterar att alla våra datorer håller en modern standard, och kan användas i moderna sammanhang. Iden till LendicUF kom när vi själva såg hur mycket elektronik som med endast några få steg går att laga. Trots detta slängs dessa apparater, och inom datorindustrin är det värst. Därför var det just det problemet vi ville åtgärda när vi fick chansen att starta ett UF-företag.

Sedan dess har vi kommit igång bra, med datorer både på ingång och utgång. Vi står för ett hållbart samhälle, och vill därför förlänga livslängden på vår produkt så länge som möjligt. Därför erbjuder vi fri support med våra produkter, släpper informativa videos på internet för tips över hur man använder sin dator, och veckovis gör inlägg där vi går igenom datordelar och komponenter.

På LendicUF värnar vi även om miljön, och köper därför in komponenter och reservdelar så lokalt som vi kan. Detta har visats svårt, då det inte finns så många ställen att köpa komponenter i Blekinge. Datorernas förlängda livslängd är emellertid den större miljöpåverkan här. Att köpa begagnat gör inte endast så att en ny dator inte behöver produceras, utan även så att en gammal inte behöver slängas.

Inom elektronisk återvinning föregår det mycket fusk, då det oftast är mer lönsamt än att göra rätt. Istället för att återvinna, så skickas ofta elektroniskt avfall till länder i Asien, där det plockas isär av underbetalda arbetare utan skyddsutrustning. Där bränns ofta kretskorten, och värdefulla metaller plockas ut och säljs vidare. Detta släpper ut massor med giftiga ämnen i naturen, som senare rinner ner i grundvattnet. Vi på LendicUF jobbar aktivt för att undkomma detta problemet, och skickar därför endast det vi absolut inte kan använda till certifierade återvinningscentraler.

Datorer från oss är inte bara bättre för miljön, utan också billigare! I samma prisklass, har våra datorer bättre kvalitet och är snabbare. Detta är för att datorer snabbt minskar i värde, speciellt om man är villig att lägga köpa något med defekter eller kosmetiska problem. Tanken är att vi gräver upp bra deals, och lägger ner tiden för att få datorn funktionell och snygga igen. Att göra en insats för miljön borde inte vara dyrt eller mer komplicerat för konsumenten. Med en grön dator från oss, kan du både rädda miljön och plånboken!